پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
1466
-
الف
+

دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان+ترجمه

برای هر روز ماه مبارک رمضان دعای مخصوصی روایت شده است.

برای هر روز ماه مبارک رمضان دعای مخصوصی روایت شده است.

به گزارش آی‌فیلم، حضرت رسول(صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله) برای روزه‌ی هر روز ماه مبارک رمضان فضیلت بسیار بیان فرمود و برای هر روز دعای مخصوصی با فضیلت و ثواب بسیار برای آن ذکر کرده که ما به بیان اصل دعا اکتفا می‌کنیم:

روز اول:

اللّٰهُمَّ اجْعَلْ صِيامِى فِيهِ صِيامَ الصَّائِمِينَ ، وَقِيامِى فِيهِ قِيامَ الْقائِمِينَ ، وَنَبِّهْنِى فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلِينَ ، وَهَبْ لِى جُرْمِى فِيهِ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ ، وَاعْفُ عَنِّى يَا عافِياً عَنِ الْمُجْرِمِينَ.

خدایا، روزه‌ام را در این ماه روزه‌ی روزه‌داران قرار ده و شب‌زنده‌داری‌ام را شب‌زنده‌داری شب‌زنده‌داران و بیدارم کن در آن از خواب بی‌خبران و ببخش گناهم را در آن، ای معبود جهانیان و از من درگذر، ای درگذرنده از گنه‌کاران.

روز دوم:

اللّٰهُمَّ قَرِّبْنِى فِيهِ إِلىٰ مَرْضاتِكَ ، وَجَنِّبْنِى فِيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَنَقِماتِكَ ، وَوَفِّقْنِى فِيهِ لِقِراءَةِ آياتِكَ ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

خدایا، مرا در این ماه به خشنودی‌ات نزدیک کن و از خشم و انتقامت برکنار دار و به قرائت آیاتت موفق کن، ای مهربان‌ترین مهربانان.

روز سوم:

اللّٰهُمَّ ارْزُقْنِى فِيهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبِيهَ ، وَباعِدْنِى فِيهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَالتَّمْوِيهِ ، وَاجْعَلْ لِى نَصِيباً مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فِيهِ ، بِجُودِكَ يَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِينَ.

خدایا، در این ماه به من تیزهوشی و بیداری عنایت فرما و از بی‌خردی و اشتباه دورم ساز و از هر خیری که در این ماه نازل می‌کنی، برایم بهره‌ای قرار ده و به‌حق جودت، ای جودمندترین جودمندان.

روز چهارم:

اللّٰهُمَّ قَوِّنِى فِيهِ عَلَىٰ إِقامَةِ أَمْرِكَ ، وَأَذِقْنِى فِيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ ، وَأَوْزِعْنِى فِيهِ لِأَداءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ ، وَاحْفَظْنِى فِيهِ بِحِفْظِكَ وَسَِتْرِكَ ، يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِينَ.

خدایا، در این ماه برای برپاداشتن امرت نیرومند ساز مرا و شیرینی ذکرت را به من بچشان و ادای شکرت را به من الهام فرما و به نگهداری و پوششت نگاهم بدار، ای بیناترین بینندگان.

روز پنجم:

اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ ، وَاجْعَلْنِى فِيهِ مِنْ عِبادِكَ الصَّالِحِينَ الْقانِتِينَ ، وَاجْعَلْنِى فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَ ، بِرَأْفَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

خدایا، قرار ده مرا در این ماه از آمرزش‌جویان و از بندگان شایسته فرمان‌بردار و از اولیای مقرّبت، به رأفتت ای مهربان‌ترین مهربانان.

روز ششم:

اللّٰهُمَّ لَاتَخْذُلْنِى فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ ، وَلَا تَضْرِبْنِى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ ، وَزَحْزِحْنِى فِيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ ، بِمَنِّكَ وَأَيادِيكَ يَا مُنْتَهىٰ رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ.

خدایا، مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی‌ات وامگذار و با تازیانه‌های انتقامت عذاب مکن و از موجبات خشمت دورم بدار، به فضل و عطاهایت، ای نهایت دل‌بستگی دل‌شدگان.

روز هفتم:

اللّٰهُمَّ أَعِنِّى فِيهِ عَلَىٰ صِيامِهِ وَقِيامِهِ ، وَجَنِّبْنِى فِيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَآثامِهِ ، وَارْزُقْنِى فِيهِ ذِكْرَكَ بِدَوامِهِ ، بِتَوْفِيقِكَ يَا هادِىَ الْمُضِلِّينَ.

خدایا، مرا در این ماه بر روزه و شب‌زنده‌داری‌اش یاری ده و از لغزش‌ها و گناهانش دورم بدار و ذکرت را همواره روزی‌ام کن، به توفیقت ای راهنمای گمراهان.

روز هشتم:

اللّٰهُمَّ ارْزُقْنِى فِيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتامِ ، وَ إِطْعامَ الطَّعامِ ، وَ إِفْشاءَ السَّلامِ ، وَصُحْبَةَ الْكِرامِ ، بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ.

خدایا، در این ماه مهرورزی به ایتام و خوراندن طعام و آشکار کردن سلام و هم‌نشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان.

روز نهم:

اللّٰهُمَّ اجْعَلْ لِى فِيهِ نَصِيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ ، وَاهْدِنِى فِيهِ لِبَراهِينِكَ السّاطِعَةِ ، وَخُذْ بِناصِيَتِى إِلىٰ مَرْضاتِكَ الْجامِعَةِ ، بِمَحَبَّتِكَ يَا أَمَلَ الْمُشْتاقِينَ.

خدایا، برای من در این ماه بهره‌ای از رحمت گسترده‌ات قرار ده و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن و به‌سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان.

روز دهم:

اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ ، وَاجْعَلْنِى فِيهِ مِنَ الْفائِزِينَ لَدَيْكَ ، وَاجْعَلْنِى فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ ، بِإِحْسانِكَ يَا غايَةَ الطَّالِبِينَ.

خدایا، مرا در این ماه از توکل‌کنندگان و از رستگاران نزد خود و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان.

روز یازدهم:

اللّٰهُمَّ حَبِّبْ إِلَىَّ فِيهِ الْإِحْسانَ ، وَكَرِّهْ إِلَىَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ ، وَحَرِّمْ عَلَىَّ فِيهِ السَّخَطَ وَالنِّيرانَ ، بِعَوْنِكَ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ.

خدایا، در این ماه نیکی را پسندیده من گردان و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری‌ات ای فریادرس دادخواهان.

روز دوازدهم:

اللّٰهُمَّ زَيِّنِّى فِيهِ بِالسَِّتْرِ وَالْعَفافِ ، وَاسْتُرْنِى فِيهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْكَفافِ ، وَاحْمِلْنِى فِيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالْإِنْصافِ ، وَآمِنِّى فِيهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخافُ ، بِعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخائِفِينَ.

خدایا، مرا در این ماه به پوشش و پاک‌دامنی بیارای و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما و مرا در این ماه از هرچه می‌ترسم ایمنی ده، به نگهداری‌ات ای نگهدارنده هراسندگان.

روز سیزدهم:

اللّٰهُمَّ طَهِّرْنِى فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذارِ ، وَصَبِّرْنِى فِيهِ عَلَىٰ كائِناتِ الْأَقْدارِ ، وَوَفِّقْنِى فِيهِ لِلتُّقىٰ وَصُحْبَةِ الْأَبْرارِ ، بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَساكِينِ.

خدایا، مرا در این ماه از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کن و بر شدنی‌های مورد تقدیرت شکیبایم گردان و به پرهیزگاری و هم‌نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری‌ات ای نور چشم درماندگان.

روز چهاردهم:

اللّٰهُمَّ لَاتُؤاخِذْنِى فِيهِ بِالْعَثَراتِ ، وَأَقِلْنِى فِيهِ مِنَ الْخَطايا وَالْهَفَواتِ ، وَلَا تَجْعَلْنِى فِيهِ غَرَضاً لِلْبَلايا وَالْآفاتِ ، بِعِزَّتِكَ يَا عِزَّ الْمُسْلِمِينَ.

خدایا، مرا در این ماه بر لغزش‌ها سرزنش مکن و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان.

روز پانزدهم:

اللّٰهُمَّ ارْزُقْنِى فِيهِ طاعَةَ الْخاشِعِينَ ، وَاشْرَحْ فِيهِ صَدْرِى بِإِنابَةِ الْمُخْبِتِينَ ، بِأَمانِكَ يَا أَمانَ الْخائِفِينَ.

خدایا، در این ماه طاعت فروتنان را نصیبم کن و سینه‌ام را برای انابه همانند بازگشت خاضعان باز کن، به امان دادنت ای امان‌ده هراسندگان.

روز شانزدهم:

اللّٰهُمَّ وَفِّقْنِى فِيهِ لِمُوافَقَةِ الْأَبْرارِ ، وَجَنِّبْنِى فِيهِ مُرافَقَةَ الْأَشْرارِ ، وَآوِنِى فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلىٰ دارِ الْقَرارِ ، بِإِلٰهِيَّتِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ.

خدایا، مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده و از هم‌نشینی با بدان دور بدار و به‌حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به پرستیدگی‌ات ای پرستیده‌ی جهانیان.

روز هفدهم:

اللّٰهُمَّ اهْدِنِى فِيهِ لِصالِحِ الْأَعْمالِ ، وَاقْضِ لِى فِيهِ الْحَوائِجَ وَالْآمالَ ، يَا مَنْ لا يَحْتاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ وَالسُّؤالِ ، يَا عالِماً بِما فِى صُدُورِ الْعالَمِينَ ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ.

خدایا، مرا در این ماه به‌سوی کارهای شایسته هدایت فرما و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآور، ای آن‌که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست.

روز هیجدهم:

اللّٰهُمَّ نَبِّهْنِى فِيهِ لِبَرَكاتِ أَسْحارِهِ ، وَنَوِّرْ فِيهِ قَلْبِى بِضِياءِ أَنْوارِهِ ، وَخُذْ بِكُلِّ أَعْضائِى إِلَى اتِّباعِ آثارِهِ ، بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعارِفِينَ.

خدایا، مرا در این ماه به برکت‌های سحرهایش آگاه کن و دلم را با روشنایی انوارش روشنی بخش و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نورت ای نوربخش دل‌های عارفان.

روز نوزدهم:

اللّٰهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّى مِنْ بَرَكاتِهِ ، وَسَهِّلْ سَبِيلِى إِلىٰ خَيْراتِهِ ، وَلَا تَحْرِمْنِى قَبُولَ حَسَناتِهِ ، يَا هادِياً إِلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ.

خدایا، در این ماه بهره‌ام را از برکت‌هایش کامل گردان و راهم را به‌سوی نیکی‌هایش هموار نما و از پذیرفتن خوبی‌هایش محرومم مساز، ای هدایت کننده به‌سوی حق آشکار.

روز بیستم:

اللّٰهُمَّ افْتَحْ لِى فِيهِ أَبْوابَ الْجِنانِ ، وَأَغْلِقْ عَنِّى فِيهِ أَبْوابَ النِّيرانِ ، وَوَفِّقْنِى فِيهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ ، يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِى قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ.

خدایا، در این ماه درهای بهشت‌هایت را به رویم باز کن و درهای آتش دوزخ را به روزیم بربند و به تلاوت قرآن موفقم بدار، ای فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.

روز بیست‌ویکم:

اللّٰهُمَّ اجْعَلْ لِى فِيهِ إِلىٰ مَرْضاتِكَ دَلِيلاً ، وَلَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطانِ فِيهِ عَلَىَّ سَبِيلاً ، وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لِى مَنْزِلاً وَمَقِيلاً ، يَا قاضِىَ حَوائِجِ الطَّالِبِينَ.

خدایا، در این ماه برای من به‌سوی خشنودی‌ات دلیلی قرار ده و برای شیطان راهی به‌سوی من قرار مده و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده، ای برآورنده حاجات خواهندگان.

روز بیست‌ودوم:

اللّٰهُمَّ افْتَحْ لِى فِيهِ أَبْوابَ فَضْلِكَ ، وَأَنْزِلْ عَلَىَّ فِيهِ بَرَكاتِكَ ، وَوَفِّقْنِى فِيهِ لِمُوجِباتِ مَرْضاتِكَ ، وَ أَسْكِنِّى فِيهِ بُحْبُوحاتِ جَنَّاتِكَ ، يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ.

خدایا، در این ماه درهای فضلت را به روی من بگشا و برکاتت را بر من نازل فرما و به موجبات خشنودی‌ات موفقم بدار و در میان بهشت‌هایت جایم ده، ای برآورنده خواهش درماندگان.

روز بیست‌وسوم:

اللّٰهُمَّ اغْسِلْنِى فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ ، وَطَهِّرْنِى فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ ، وَامْتَحِنْ قَلْبِى فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ ، يَا مُقِيلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبِينَ.

خدایا، در این ماه از گناهانم شست‌وشویم ده و از عیب‌ها پاکم کن و دلم را به پرهیزکاری دل‌ها بیازمای، ای نادیده‌گیرنده لغزش‌های اهل گناه.

روز بیست‌وچهارم:

اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ فِيهِ مَا يُرْضِيكَ ، وَأَعُوذُ بِكَ مِمَّا يُؤْذِيكَ ، وَأَسْأَلُكَ التَّوْفِيقَ فِيهِ لِأَنْ أُطِيعَكَ وَلَا أَعْصِيَكَ ، يَا جَوادَ السَّائِلِينَ.

خدایا، در این ماه آنچه تو را خشنود می‌کند از تو درخواست می‌کنم و از آنچه تو را ناخشنود می‌کند به تو پناه می‌آورم و از تو در این ماه توفیق اطاعت و ترک نافرمانی‌ات را خواستارم، ای بخشنده به نیازمندان.

روز بیست‌وپنجم:

اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى فِيهِ مُحِبّاً لِأَوْلِيائِكَ ، وَمُعادِياً لِأَعْدائِكَ ، مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خاتَمِ أَنْبِيائِكَ ، يَا عاصِمَ قُلُوبِ النَّبِيِّينَ.

خدایا، مرا در این ماه دلبسته اولیائت و دشمن دشمنانت قرار ده و آراسته به راه و روش خاتم پیامبرانت گردان، ای نگهدارنده‌ی دل‌های پیامبران.

روز بیست‌وششم:

اللّٰهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِى فِيهِ مَشْكُوراً ، وَذَنْبِى فِيهِ مَغْفُوراً ، وَعَمَلِى فِيهِ مَقْبُولاً ، وَعَيْبِى فِيهِ مَسْتُوراً ، يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَ.

خدایا، کوششم را در این ماه مورد سپاس و گناهم را آمرزیده و عملم را پذیرفته و عیبم را پوشیده قرار ده، ای شنواترین شنوایان.

روز بیست‌وهفتم:

اللّٰهُمَّ ارْزُقْنِى فِيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ ، وَصَيِّرْ أُمُورِى فِيهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِ ، وَاقْبَلْ مَعاذِيرِى ، وَحُطَّ عَنِّى الذَّنْبَ وَالْوِزْرَ ، يَا رَؤُوفاً بِعِبادِهِ الصَّالِحِينَ.

خدایا، در این ماه، فضیلت شب قدر را روزی‌ام ساز و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان و پوزش‌هایم را بپذیر و گناه و بار گران را از گُرده‌ام بریز، ای مهربان به بندگان شایسته.

روز بیست‌وهشتم:

اللّٰهُمَّ وَفِّرْ حَظِّى فِيهِ مِنَ النَّوافِلِ ، وَأَكْرِمْنِى فِيهِ بِإِحْضارِ الْمَسائِلِ ، وَقَرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِى إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسائِلِ ، يَا مَنْ لَا يَشْغَلُهُ إِلْحاحُ الْمُلِحِّينَ.

خدایا، بهره‌ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن و مرا با تحقق درخواست‌ها اکرام فرما و از میان وسایل، وسیله‌ام را به‌سویت نزدیک کن، ای که پافشاری اصرارورزان مشغولش نسازد.

روز بیست‌ونهم:

اللّٰهُمَّ غَشِّنِى فِيهِ بِالرَّحْمَةِ ، وَارْزُقْنِى فِيهِ التَّوْفِيقَ وَالْعِصْمَةَ ، وَطَهِّرْ قَلْبِى مِنْ غَياهِبِ التُّهَمَةِ ، يَا رَحِيماً بِعِبادِهِ الْمُؤْمِنِينَ.

خدایا، در این ماه با رحمتت فروگیر و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن و از تیرگی‌های تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان با ایمان.

روز سی‌ام:

اللّٰهُمَّ اجْعَلْ صِيامِى فِيهِ بِالشُّكْرِ وَالْقَبُولِ عَلَىٰ مَا تَرْضاهُ وَيَرْضاهُ الرَّسُولُ ، مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ ، بِحَقِّ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمِينَ.

خدایا، روزه‌ام را در این ماه، بر پایه آنچه تو و پیامبر آن را می‌پسندد مورد سپاس و پذیرش قرار ده، درحالی‌که فروعش بر اصولش استوار باشد، به‌حق سرورمان محمّد و اهل‌بیت پاکش و سپاس خدای را پروردگار جهانیان.

 

ه خ/

نظر شما
ارسال نظر